Italiaanse automerken

Er komen veel stijlvolle automerken uit ons favoriete land aan de Middellandse Zee. Volgens de Italianen zijn auto’s een emotioneel onderwerp en dat zie je terug in de ontwerpen van Italiaanse automerken. Maar aan die schitterende designs van Lamborghini, Ferrari en Maserati hangt wel een prijskaartje.

Voor de minder kapitaalkrachtige consumenten zijn er ook ‘goedkopere’ merken zoals Fiat, Alfa Romeo en Lancia. Hoewel deze auto’s betaalbaarder zijn dan hun sportieve Italiaanse broertjes, kenmerken ze zich vaak door een mooi ontwerp. Binnen deze modellen is een duidelijke verdeling. Fiat is het ‘massamerk’, Lancia is het luxemerk en Alfa richt zich op sportieve modellen.

Wie een sportieve, mooie auto wil rijden komt toch vaak bij een Italiaan uit. In het verleden werden er weleens vraagtekens gezet bij de betrouwbaarheid van Italiaanse auto’s, maar daar is de laatste jaren ook verandering in gekomen.

Verbondenheid tussen Italiaanse automerken

Italiaanse automerken zijn vanuit de geschiedenis met elkaar verbonden. Zo werkte Ferrari ooit bij Alfa Romeo en ook de andere merken kennen een sterke verbondenheid. De Italiaanse auto-industrie bracht een aantal klassieke modellen voort zoals de Fiat 500, de Alfa Romeo Spider, Fiat Panda en de Ferrari Testarossa. Italiaanse automodellen blijven tot de verbeelding spreken en de merken kennen vele liefhebbers.

Fiat 500 Barbie - Italiaanse automerken
Italiaanse automerken zijn als mooie vrouwen…

Eind jaren negentig kenden veel Italiaanse automerken problemen. Maar vanaf 2000 lijkt er een ommekeer gaande. Fiat kocht na de kredietcrisis bijvoorbeeld Chrysler en was ook nog even in de race voor de overname van Opel. Het bedrijf omvat niet alleen het merk Fiat, maar ook de merken Abarth, Alfa Romeo, Lancia en Maserati vallen onder Fiat.

Veel mensen hebben een romantisch gevoel bij Italiaanse auto’s. Hadden ze vroeger nog wel eens wat in te leveren op het gebied van degelijkheid en storingsgevoeligheid, met de recente internationale samenwerkingen is ook veel aan kwaliteit verbeterd. Zo is de nieuwe Fiat Bravo bijvoorbeeld kwalitatief even goed als een Volkswagen Golf of een Audi A4.

Meest recent heeft Fiat zich gemanifesteerd als het schoonste automerk van Europa. En daarmee houden de ambities niet op. Fiat is vastbesloten de gemiddelde uitstoot van zijn auto’s terug te brengen tot onder de 130 gr/km, de EU-richtlijn voor de periode van 2012-2015 en ver onder het gemiddelde van de auto-industrie.