,

Rome vult gaten in wegen met verkeersborden

Falend wegonderhoud levert geld op

Wegonderhoud Rome Het nieuwe verkeersbord bij Via Salaria Foto Rop Zoutberg

Rome heeft een nieuwe oplossing om de slechte staat van straten en wegen aan te pakken. Op straten die door de scheuren en gaten als gevaarlijk worden gezien is de snelheid teruggebracht naar dertig kilometer per uur. Wie toch harder rijdt loopt de kans door een flitspaal te worden beboet.

De slakkengang werd deze week ingevoerd bij de lange Via Salaria, die vanuit het noorden Rome binnenloopt. In beide richtingen zijn borden geplaatst waardoor de maximum toegestane snelheid nog maar dertig kilometer per uur is. De snelheid was daar oorspronkelijk vijftig. Onder de verkeersborden staat de tekst strada dissestata, ‘slecht wegdek’.

Gatenkaas

Eerder voerde de gemeente al een snelheidsbeperking in op Via Colombia, waar de maximum snelheid van tachtig naar vijftig, en uiteindelijk naar dertig, ging. De ingreep met de verkeersborden lijkt een wanhoopsdaad van de gemeente, die het maar niet lukt het belabberde wegonderhoud in Rome aan te pakken. Daardoor zijn veel straten alleen als een gatenkaas te berijden.

Consumentengroepen geloven dat in de straten van Rome zeker 10.000 kuilen, scheuren en gaten zitten, met een gemiddelde diameter van 35 centimeter. De gaten herhalen zich volgens de organisaties min of meer iedere vijftien meter. Met de nodige risico’s: het aantal verkeersongelukken in Rome schommelt rond de twaalfduizend per jaar. Daarbij vallen 120 doden, ruim drie keer zoveel als in Milaan. Het hoge aantal slachtoffers zou voor een deel te wijten zijn aan de matige staat van de wegen.

Dagelijks gaan twee tot drie miljoen Romeinen met hun eigen vervoermiddel de weg op. Daaronder zitten 600 duizend scooters en brommers.

LEES OOK:  Invasie van wilde zwijnen in Rome

Falend Wegonderhoud Rome Foto Rop Zoutberg

Corruptie

Stads-, regiobestuur en randgemeentes wijzen elkaar aan als de schuldige voor het belabberde wegennet. Maar ook ontsnapt het wegonderhoud niet aan de nodige corruptie, zo bleek twee jaar terug. Lokale politici zouden volgens het OM geld voor onderhoud in eigen zak steken. Aannemers krijgen daardoor steeds kleinere budgetten om de gaten te maken, met als gevolg steeds beroerder geasfalteerde gaten.

Radarposten

Op de Via Salaria lijkt op dit moment nog niemand zich aan de nieuwe maximumsnelheid rond de gaten en scheuren in het asfalt te houden. Dat kan de bestuurders nog duur komen te staan. De gemeente is vast van plan mobiele radarposten langs de kapotte weg te installeren.

Foto’s: Rop Zoutberg

Rome vult gaten in wegen met verkeersborden
Beoordeel dit artikel

Geschreven door Rop Zoutberg

Rop Zoutberg

Rop Zoutberg is correspondent in Italië voor het NOS Journaal en woont in Rome. Naast berichten voor radio en televisie over Italië fotografeert hij veel, zijn grote passie. 'Italië is echt een thuis voor me geworden nadat ik lange tijd in Spanje woonde. Wat me fascineert is de lappendeken aan regio’s, die echt totaal verschillend zijn. Daardoor blijf ik reizen en ontdekken.' Zijn favoriete stad is Napels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Loading…