Er komen veel stijlvolle automerken uit ons favoriete land aan de Middellandse Zee. Volgens de Italianen zijn auto’s een emotioneel onderwerp en dat zie je terug in de ontwerpen van Italiaanse automerken. Maar aan die schitterende designs van Lamborghini, Ferrari en Maserati hangt wel een prijskaartje.

Volumemerken vs premium merken

Voor de minder kapitaalkrachtige consumenten zijn er ook ‘goedkopere’ merken zoals Fiat, Alfa Romeo en Lancia. Hoewel deze auto’s betaalbaarder zijn dan hun sportieve Italiaanse broertjes, kenmerken ze zich vaak door een mooi ontwerp.

Binnen deze modellen is een duidelijke verdeling. Fiat is het ‘massamerk’, Lancia is het luxemerk en Alfa richt zich op sportieve modellen.

Wie een sportieve, mooie auto wil rijden komt toch vaak bij een Italiaan uit. In het verleden werden er weleens vraagtekens gezet bij de betrouwbaarheid van Italiaanse auto’s, maar daar is de laatste jaren ook verandering in gekomen.

Verbondenheid tussen Italiaanse automerken

Italiaanse automerken zijn vanuit de geschiedenis met elkaar verbonden. Zo werkte Ferrari ooit bij Alfa Romeo en ook de andere merken kennen een sterke verbondenheid. De Italiaanse auto-industrie bracht een aantal klassieke modellen voort zoals de Fiat 500, de Alfa Romeo Spider, Fiat Panda en de Ferrari Testarossa.

Italiaanse automodellen blijven tot de verbeelding spreken en de merken kennen vele liefhebbers.

Fiat 500 Barbie - Italiaanse automerken
Italiaanse automerken zijn als mooie vrouwen…

Eind jaren negentig kenden veel Italiaanse automerken problemen. Maar vanaf 2000 lijkt er een ommekeer gaande. Fiat kocht na de kredietcrisis bijvoorbeeld Chrysler en was ook nog even in de race voor de overname van Opel.

Het bedrijf omvat niet alleen het merk Fiat, maar ook de merken Abarth, Alfa Romeo, Lancia en Maserati vallen onder Fiat.

De romantiek van de Italiaanse auto

Veel mensen hebben een romantisch gevoel bij Italiaanse auto’s. Hadden ze vroeger nog wel eens wat in te leveren op het gebied van degelijkheid en storingsgevoeligheid, met de recente internationale samenwerkingen is ook veel aan kwaliteit verbeterd. Zo is de nieuwe Fiat Bravo bijvoorbeeld kwalitatief even goed als een Volkswagen Golf of een Audi A4.

Meest recent heeft Fiat zich gemanifesteerd als het schoonste automerk van Europa. En daarmee houden de ambities niet op. Fiat is vastbesloten de gemiddelde uitstoot van zijn auto’s terug te brengen tot onder de 130 gr/km, de EU-richtlijn voor de periode van 2012-2015 en ver onder het gemiddelde van de auto-industrie.

Wat blijft er over van de Italiaanse automerken onder Stellantis?

Begin 2021 ontstond door een fusie van Fiat-Chrysler met PSA een van de grootste autobouwers ter wereld: Stellantis. In de nieuwe constellatie krijgt PSA (Peugeot-Citroën) het grotendeels voor het zeggen. Het is de vraag dat dit voor de Italiaanse automerken gaat beteken, vooral voor de merken Alfa Romeo, Lancia en Maserati.

Hoewel Fiat-Chrysler meer auto’s produceert en meer omzet heeft dan PSA, hebben ze de boot gemist met hybride en elektrische modellen. Daarvoor is samenwerking met de Fransen nu absoluut noodzakelijk. De toekomst zal uitwijzen van het voor de verschillende Italiaanse merken met hun rijke historie gaat betekenen.

Dit zijn de bekendste Italiaanse automerken

Italiaanse auto’s zijn bekend over de hele wereld. Van het massamerk Fiat tot aan exclusieve sportauto’s als Maserati en Ferrari.

Hieronder een overzicht van de bekendste Italiaanse auto’s. Maar er zijn er meer, vooral zeer exclusieve merken sportauto’s die slechts op bestelling worden gemaakt.

Fiat

Fiat staat voor Fabbrica Italiana Automobili Torino. Het is het grootste Italiaanse automerk en het merk dat de compacte en betaalbare auto op grote schaal beschikbaar heeft gemaakt in Italië, in Europa en in de hele wereld. Al in 1900 werden de eerste auto’s geproduceerd. In 2014 fuseerde Fiat met Chrysler en ontstond een van de grootste automerken ter wereld. De ‘nieuwe’ Fiat 500 blijft onverminderd populair, vooral als tweede auto.

Lancia

Lancia is een automerk met een lange en bewogen geschiedenis. Na vele successen werd Lancia in de jaren 60 opgenomen in de Fiat-familie. Daarna wist het merk in de jaren 80 nog een legendarische status te creëren door het succes van de Lancia Delta in de rallywereld. Maar het merk kreeg onder Fiat-vleugels nooit een echt eigen gezicht. Was het een sportieve Fiat of een luxe Fiat? In 2014 besloot Fiat dat er alleen nog maar nieuwe Lancia’s voor de thuismarkt zouden verschijnen.

Alfa Romeo

Alfa Romeo is het sportieve merk van de Fiat-familie. Dat komt doordat Alfa (zoals het merk door liefhebbers liefkozend genoemd wordt) vanaf de oprichting bij autoraces betrokken is geweest, zoals wel meer Italiaanse automerken. Na Fiat is Alfa Romeo het grootste Italiaanse automerk.

Ferrari

Ferrari begon in 1929 als raceteam en ging zich pas na de oorlog toeleggen om het maken van sportauto’s, vaak in een felgele of felrode kleur. Sinds de start van het bedrijf associeert Ferrari zich met de Formule 1. Ferrari verkoopt nog geen 10.000 auto’s per jaar, maar behaalt toch een omzet van ruim boven de 3 miljard euro.

Maserati

Maserati is een exclusief Italiaans merk van sportwagens dat al meer dan 100 jaar bestaat. In het verleden werden ook motorfietsen gemaakt. Nu is het merk onderdeel van de Fiat Groep.

Lamborghini

Ferruccio Lamborghini werd in de jaren 60 rijk met het maken van landbouwvoertuigen. Wie wil er nu niet een tractor van het Lamborghini-merk? Omdat Lamborghini ook een liefhebber was van snelle sportauto’s en Ferrari hem teleurstelde, begon hij zelf een sportautomerk. En de rest, zo zegt men dan, is geschiedenis… Nu is Lamborghini eigendom van het Duitse Audi.

Abarth

Het sportieve merk Abarth werd na de oorlog door Carlo Abarth opgericht en behaalde veel successen met de autorally. In 1971 werd het opgenomen in de Fiat Groep en later werd het merk stilgelegd. Maar in 2007 kwam de opleving en ging het merk zich richten op sportieve versies van onder andere de Fiat 500 en de Fiat Punto.

Piaggio

Piaggio is bekend van de scooters, bromfietsen en motorfietsen, maar maakte ooit ook auto’s. In de oorlog maakte Piaggio zelfs bommenwerpers. De Vespa en de bekende Italiaanse driewieler, de Ape, zijn bekende merken van Piaggio. Na de oorlog kon het merk snel groeien omdat er behoefte was aan goedkoop transport.

Autobianchi

Het merk Autobianchi is inmiddels ter ziele. Van 1955 tot 1996 produceerde dit merk Italiaanse auto’s. Het kwam voort uit het Milanese Bianchi en werd later ingelijfd bij Lancia, een van de Fiat-merken.

3 Comments