reisblog Italië

Benvenuti! Dank je voor je interesse in mijn reisblog Italië. Op deze pagina schrijf ik over de geschiedenis en de mijlpalen van mijn reisblog, zoals dat inmiddels al heel wat jaren geleden is ontstaan.

Ik ben dit blog gestart om mijn liefde voor Italië te delen met anderen. Nadat ik in 2009 een maand in Italië had doorbracht – om precies te zijn in de stad Napels – begon ik met Dit is Italië en wel op 1 juni 2009. In eerste instantie was het slechts een blog om mijn persoonlijke reiservaringen op te delen.

Een nieuw leven

Later bedacht ik me dat het zonde zou zijn om mijn Italiëblog met mijn reisverslagen te laten versloffen. Ik verzamelde nieuws en blogs van anderen over Italië en bood dat via www.ditisitalie.nl aan met een link naar de bron. Zo werd een vroege versie van mijn Italiësite een overzichtspagina van al het Italiënieuws dat in Nederland en Vlaanderen verscheen.

Een vroege versie van mijn reisblog in 2009
Een vroege versie van mijn reisblog in 2009 (bron: archive.org)

Italiëvirus

Hieraan voegde ik eigen artikelen toe die ik schreef aan de hand van mijn volgende reizen naar Italië. Want sinds ik in het jaar 2000 in de stad Rome met het Italiëvirus werd besmet, kom ik er sowieso elk jaar (meerdere keren).

Rond het jaar 2012 begon ik meer eigen nieuws te brengen. En verzamelde ik een aantal andere bloggers om mij heen die me hielpen de site te laten groeien en nieuwe kanten van Italië te ontdekken.

Sinds ik meerdere dagen per week artikelen begon te publiceren op mijn reisblog Italië ging het hard! Om me te onderscheiden van de andere reisblogs over Italië schreef ik ook veel magazine-achtige artikelen over de Italiaanse cultuur en opvallende zaken die in Italië anders gaan dan hier.

En zo zag DitIsItalie.nl er in 2013 uit
En zo zag DitIsItalie.nl er in 2013 uit (bron: archive.org)

De grote groei van mijn reisblog Italië

Zo ontstond Online Italië Magazine Dit is Italië. Vooral sinds 2014 zit er een flinke groei in de website. En in 2016 verdubbelden we bijna het aantal bezoekers ten opzicht van het jaar ervoor.

Een vorig design van DitIsItalie.nl in 2016
Een vorig design van DitIsItalie.nl in 2016 (bron: archive.org)

In 2018 behoren we tot de grootste reisblogs over Italië van Nederland. We hebben meer dan 50.000 unieke bezoekers per maand en dit aantal is nog altijd groeiende. In de zomer van 2018 bereikte de website een voorlopige piek van 75.000 unieke bezoekers.

Ik onderhoud de website met advertenties en gesponsorde artikelen. Toch is het nog lang niet mogelijk om van mijn reisblog te leven. Alles wat ik met de website verdien steek ik in nieuwe content en gebruik ik om hem verder aan te vullen en te verbeteren. En natuurlijk om de hosting van Savvii (niet goedkoop, maar wel goed) van te betalen.

2019-2020

In 2019 kwam er een kleine wijziging van de naam. In plaats van DitIsItalie.nl duid ik dit reisblog nu gewoon aan met ‘Dit is Italië’. In 2019 werden er nieuwe bezoekersrecords gebroken. Wat opvalt is dat Dit is Italië minder seizoensgevoelig wordt, maar dat er door het jaar heen steeds meer belangstelling voor alles wat Italië is komt.

Dat is ook de reden dat in het voor het toerisme en Italië in het algemeen dramatische jaar 2020 (door het coronavirus) de site er toch in slaagde te groeien in bezoekersaantallen. De toeristische artikelen werden een stuk minder bekeken (uitgezonderd een piek in de versoepelde zomer), maar de columns, recepten, nieuwsartikelen en de cultuurartikelen deze het des te beter.

Eind 2020 leg ik de laatste hand aan een eigen cursus Italiaans, in samenwerking met docente Italiaans Lotje Lomme. De verwachting is dat deze cursus begin 2021 via de site te volgen is.

2021

Ondanks de beperkingen door het coronavirus is Italië populairder dan ooit. Eten, auto’s, mode, muziek. Alle onderwerpen met een Italiaans tintje kunnen rekenen op veel belangstelling.

Maar de bezoekers van Dit is Italië stonden ook weer te trappelen om naar Italië te gaan. Helaas is er in de zomer van 2021 nog altijd veel onzekerheid en hebben we nog altijd te maken met beperkingen.

Toch behaalde Dit is Italië opnieuw bezoekersrecords met dit jaar de eerste maand met meer dan 100.000 unieke bezoekers. Nadat het songfestival door de Italiaanse band Måneskin werd gewonnen, bezweek de site zelfs onder de druk van het aantal bezoekers. We zullen de hosting opnieuw moeten upgraden.

En met deze toenemende kosten is het extra welkom dat Dit is Italië dit jaar ook werd toegelaten tot het advertentieprogramma van het Amerikaanse bedrijf Mediavine, dat ons harde werk op waarde weet te schatten.

Tientallen mensen volgen inmiddels de cursussen Dit is Italiaans via de website.

Dit is Italië in de media

Verschillende media hebben over Dit is Italië bericht. Regelmatig krijg ik ook de vraag of ik als Italië-kenner ergens mijn mening over wil geven. Een aantal vermeldingen van Dit is Italië in de media vind je hieronder:

In het dagelijks leven

Natuurlijk moet er bij mij ook brood op de plank. In het dagelijks leven ben ik daarom ook copywriter voor tal van commerciële klanten. En ik schrijf ook boeken. Tot nu toe heb ik 5 thrillers en een dozijn korte verhalen gepubliceerd. Een van mijn boeken speelt zich af in het zinderende zuiden van Italië.

Mijn plannen zijn om mijn reisblog Italië de komende tijd nog verder te laten groeien. Ik meld het hier als er nieuwe mijlpalen te melden zijn!