In Italië is weer eens een voedselrel uitgebroken. En dan ook nog eens om de pizza, waarvan algemeen wordt aangenomen dat je de beste exemplaren in Napels vindt, meestal heel betaalbaar. Maar als het aan de voormalige Formule 1-manager van Michael Schumacher ligt, Flavio Briatore, gaat dat veranderen. Hij wil een pizza voor de rijken introduceren.
De eenvoudige Pizza Margherita, samen met de Pizza Marinara, behoort tot de populairste varianten in Napels. Een Pizza Margherita kost doorgaans 4 euro in de pizzeria’s in het stadscentrum. Bij Briatore ziet het er echter anders uit. De 74-jarige ondernemer, nu al bekend om zijn exclusieve restaurants op Sardinië en in Monte Carlo, kondigde afgelopen woensdag de opening aan van een vestiging van zijn restaurantketen Crazy Pizza.
Exclusieve pizzarestaurants
In deze exclusieve restaurants, waarvan al vestigingen zijn aan de Costa Smeralda, in Londen, Rome en recentelijk in Milaan, kost een basis Pizza Margherita al 17 euro, wat voor Italiaanse begrippen fors aan de prijs is. Afhankelijk van de ingrediënten kan de prijs oplopen tot 65 euro, bijvoorbeeld als de pizza belegd is met Spaanse Pata-Negra-ham. Briatore biedt ook extravagant beleg zoals kaviaar aan op zijn pizza’s.
‘Pizza is een volksgerecht’
De Napolitaanse pizzabakkers beschuldigen Briatore ervan een veel te dure pizza voor de rijken te hebben gecreëerd die de ziel, geschiedenis en cultuur van dit gerecht niet respecteert, aangezien pizza een volksgerecht is.
De lokale vereniging van pizzabakkers in Napels protesteert. ‘Briatore’s pizza respecteert onze traditie niet, want pizza is een volksgerecht en moet betaalbaar blijven,’ benadrukte een woordvoerder van de vereniging. Pizzaliefhebbers vrezen een prijsstijging door Briatore’s invloed.
Werelderfgoed
Het ambacht van de Napolitaanse pizzabakkers is vanwege het volkse karakter van het product in 2017 door UNESCO opgenomen in het immateriële werelderfgoed. Volgens een studie is ‘pizza’ het bekendste Italiaanse woord ter wereld, nog voor ‘spaghetti’.
Briatore heeft een andere benadering: ‘We willen ook in Napels een chique, elegante pizzeria met exclusieve service introduceren. Pizza is een symbool van de Italiaanse gastronomie, maar wordt helaas vaak op een goedkope manier geserveerd. Dat willen we nu veranderen,’ aldus Briatore, die altijd streeft naar exclusiviteit in zijn restaurants.
‘Als je een pizza voor 4 euro verkoopt, kun je geen winst maken’
De ondernemer wijst de beschuldiging af dat hij de Napolitaanse traditie niet respecteert. Alle ingrediënten die in zijn restaurant worden gebruikt, zijn 100% van Napolitaanse oorsprong, van de buffelmozzarella tot de tomaten.
Briatore stelt dat pizza inmiddels internationaal is en dat Napels daar niets meer mee te maken heeft. Volgens hem is zijn pizza ‘de beste’, wat zijn gasten hem bevestigen. En: ‘Als je een pizza voor 4 euro verkoopt, kun je geen winst maken. Welke ingrediënten daar gebruikt worden, is mij een raadsel,’ voegde hij eraan toe.
Hier is het laatste woord ongetwijfeld nog niet over gesproken.
Bron: krone.at
Comments