Het Ministerie van Toerisme en ENIT hebben een nieuwe promotiecampagne aangekondigd met een uitzonderlijke ambassadeur: de Venus van Sandro Botticcelli, overbekend van het schilderij De geboorte van Venus.
Een getuigenis die het waard is om Italië in de wereld te vertegenwoordigen. Modern, maar met een grote geschiedenis achter zich. Het is de Venus van Sandro Botticelli, een van de bekendste vrouwen op een van de bekendste kunstwerken ter wereld en nu dus de de hoofdrolspeler van de nieuwe internationale toerismecampagne van het ministerie van Toerisme en ENIT (het toerismebureau van Italië).
Herkenbaar aan haar dromerige blik en het wapperende haar, zal deze moderne Venus als ‘influencer’ door heel Italië reizen om de wonderen van de Italië aan de wereld te presenteren.

Open voor verwondering
OPEN TO MERAVIGLIA (open voor verwondering) is de slogan die is bedacht voor de campagne die onder meer bestaat uit social posts, video’s, tv-commercials, luchthavenreclame en billboardcampagnes die de vele schoonheden van Italië zullen laten zien. Het totale budget is 9 miljoen euro. De campagne wordt de komende maanden verder uitgerold. Venus zal gemeenten, streken en regio’s bezoeken die deel willen nemen aan de campagne.
Via het Instagram-account @venereitalia23, de website Italia.it en diverse andere platforms zul je haar kunnen volgen.

Een godin die opnieuw tot leven komt
Het beroemde personage uit het schilderij De Geboorte van Venus van Sandro Botticelli heeft een symbolische betekenis als een godin die opnieuw tot leven komt na haar geboorte. Dit sluit perfect aan bij de wedergeboorte van de Italiaanse toeristische sector na de pandemie.
De Italiaanse toeristische sector heeft zwaar geleden onder corona en de bijbehorende reisbeperkingen, maar herstelt zich nu snel. Italië heeft al een sterke toename gezien van het aantal Amerikaanse toeristen (+50% in vergelijking met voor de pandemie). Daarmee is de verwachting dat 2023 een topjaar zal worden voor het toerisme.

Gericht op alle belangrijke markten
De investeringen tonen aan dat Italië vastbesloten is om zijn toeristische sector nieuw leven in te blazen. Daarom zal de promotiecampagne gericht zijn op alle belangrijke internationale markten. De Europese markt, de Golfstaten, de VS, Centraal- en Zuid-Amerika, China, India, Zuidoost-Azië en Australië zullen in het bijzonder worden benadrukt.
Ongeveer de helft van de investering zal worden geconcentreerd op de belangrijkste internationale luchthavenhubs, waarbij de promotievideo wordt uitgezonden op ITA Airways-vluchten en op Europese treinstations met directe verbindingen naar Italië. Minister van Toerisme, Daniela Santanchè, merkte op dat de campagne bedoeld is om Italië te verkopen die nog nooit eerder is vertoond.
Er zal ook ongeveer 4 miljoen euro worden geïnvesteerd in het internationale digitale ecosysteem met internationale crossmediale campagnes, opnieuw met als doel het verkeer op het Italia.it-portaal te ontwikkelen.

Het schilderij met de godin Venus zelf is nog altijd te bewonderen in de Uffizi van Florence. Heb je niet de kans om het Florentijnse museum te bezoeken, dan kun je Venus ook vinden op het Italiaanse muntje van 10 eurocent.
Comments