Lancia is terug van weggeweest met zijn nieuwste conceptcar, de Pu+Ra HPE. Het is het eerste echte teken van leven van het merk in de Europese markt sinds het decennia geleden zijn deuren sloot. De Pu+Ra HPE is Lancia’s manifest voor een toekomst die volledig gericht is op zuiver elektrische auto’s. En hoewel het hier slechts om een conceptauto gaat, is het een interessante kijk op wat we in de toekomst van Lancia kunnen verwachten.
Op dit moment is Lancia alleen in het moederland nog een automerk van betekenis. Daar wist het vorig jaar nog 41.000 Ypsilons te slijten. Meer auto’s dan Kia in heel Nederland verkocht en dat slechts met één model in het gamma. Dat lijkt een mooie basis om de vleugels weer eens uit te slaan.
Stratos als inspiratie
De Pu+Ra HPE is een vierwieler met ruiten rondom, en dat is al een hele stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger, de Pu+Ra Zero. Qua verlichting heeft Lancia een kelkvormige LED-strip en Stratos-geïnspireerde achterlichten gebruikt.

Verder doet de gestreepte achterruit, de puntige spoiler en de licht aflopende daklijn denken aan de iconische Lancia van weleer. Het interieur van de conceptauto is evenzeer doordrenkt van de Italiaanse stijl en huiselijkheid, met prachtige retrostoelen in geel velours, een infotainmentscherm dat een soort afgeronde tafel op het dashboard vormt, en twee echte koffietafeltjes in de middentunnel.

High Performance Electric
Maar het belangrijkste kenmerk van de Pu+Ra HPE is dat het een zuiver elektrische auto is. De HPE in de naam staat niet meer voor ‘High Performance Estate’, zoals bij de Beta HPE shooting brake, maar voor ‘High Performance Electric’. Lancia heeft nog geen informatie vrijgegeven over het vermogen van de auto, maar het belooft een rijbereik van 700 kilometer en een verbruik van amper 10 kWh/100 km. Dit is vergelijkbaar met de hyperefficiënte Mercedes EQXX Concept.

Vervanger Lancia Ypsilon in 2024
Hoewel de Pu+Ra HPE nog niet direct zal worden uitgebracht als productiemodel, belooft Lancia wel veel elementen van het ontwerp te integreren in zijn toekomstige modellen. Zo kunnen we in 2024 eindelijk een vervanger voor de Ypsilon verwachten, die over een geëlektrificeerde verbrandingsmotor zal beschikken. In 2026 komt er een zuiver elektrische SUV, en in 2028 volgt een nieuwe Delta, ook een EV. Vanaf 2026 zal Lancia alleen nog maar elektrische auto’s lanceren.
Blik in de toekomst
Met zijn nieuwe conceptcar, de Pu+Ra HPE, geeft Lancia een veelbelovende blik in de toekomst van het merk. Het ontwerp is doordrenkt van de Italiaanse stijl, terwijl het zuiver elektrische aandrijfsysteem belooft een belangrijke bijdrage te leveren aan de inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
Lancia’s terugkeer naar de Europese markt is hoe dan ook een spannende ontwikkeling en we kunnen niet wachten om te zien wat de toekomst voor dit legendarische merk in petto heeft.
Bronnen: autofans.be, topgear.nl en stellantis.com
Comments