Wat doet Italië nu?! Het is al een tijdje bekend, maar toch wil ik het er nog even over hebben. Het land dat bekend staat om zijn koffie, opent een Amerikaanse koffieketen: Starbucks. Domino’s Pizza vond ik al jammer, maar een Starbucks? De echte koffieliefhebber snapt wel wat ik bedoel.
Ik bestelde er laatst een zwarte espresso en het meisje achter de counter keek mij raar aan: ‘Een zwarte espresso, zei u?’. Haar gezicht sprak boekdelen en ik wist precies wat zij dacht. Uit alle honderden zoete en lekkere koffie’s, kies jij een zwarte espresso?
Italië heeft een koffiecultuur, vol met kleine schattige espressobarretjes van lokale ondernemers. En nu komt er dus een Starbucks. Er stond laatst al een artikel over dit nieuws in het AD. Daarin schreven zij (ik citeer): ‘Toeristen zoeken vertrouwde merken’. Ik denk juist dat toeristen naar Italië gaan om de cultuur te proeven, juist voor de Italiaanse koffie en het lekkere Italiaanse eten.
Koffie met toeters en bellen
Niet voor niets kwam Starbucks nooit eerder naar Italië. Koffie moet van goede kwaliteit zijn en het concept van koffiedrinken staat hoog aangeschreven. Daarnaast gaat het drinken van het perfect kopje koffie heel anders dan in Amerika. Zo drink je een cappuccino alleen ’s ochtends en een espresso even snel aan de bar. Het gaat om de koffie zelf en niet om Starbuck-toeters en -bellen zoals chocoladefrutsels, speculaaskruiden en karamel.
Dit is de reden waarom elegante barretjes en koffiehuizen in Italië er nog steeds uitzien alsof ze uit de late jaren 90 komen. De dingen die ik juist zo mooi vind aan Italië, maken plaats voor massacultuur…
Starbucks en la dolce vita
Goed, ik overdrijf na natuurlijk. Maar rustig een kopje drinken, met het genot van een lekker ontbijtje in een nineties bar… Heerlijk! Niet alles draait om werken en presteren. Al die dingen waaraan ik mij erger hier in Nederland – zoals lunchen achter je bureau en je met een Starbucks-beker in je hand door de stad haasten – waaien nu langzaam over naar Italië?
Maar misschien is er wel niks aan de hand en richt Starbucks zich alleen op toeristen en niet eens op de Italianen.
De eerste vestiging van Starbucks in Italië is gepland voor begin volgend jaar in Milaan.
Ik ben heel benieuwd… Jij?
Comments