Adriaan de Vries maakt graag even tijd voor een gesprekje over zijn Riva Aquarama Special. Het is al snel duidelijk dat hij enthousiast kan vertellen over deze Italiaanse ‘bella barca’. ”Het is mijn derde Riva. Ik ben begonnen met een Riva Saint Tropez. Maar als het Riva-virus je eenmaal grijpt, dan wil je zo’n echte, met een romp van hout.”
Veel Riva Aquarama’s zijn er niet in omloop, dus als je er een op het oog hebt, moet je snel toeslaan. Dat deed De Vries dan ook in 2001, toen er in Zuid-Frankrijk een te koop kwam. Er was één maar: deze ‘bella’ had een gat van twee bij twee meter in de romp, veroorzaakt door een jetski. Desalniettemin kocht De Vries de boot en restaureerde hem volledig, met behulp een batterij Riva-enthousiastelingen uit de club. “Het was een boot met zogenoemde kleine motoren: twee keer 220 pk. Vaart fantastisch, maar na een tijd kriebelde het toch weer. Ik wilde een boot met van die big blocks.”
De wereld als markt
In 2005 diende zich een nieuwe kans aan.Via een vriend die werkt bij restaurateur Riva World, hoorde De Vries van een boot in Dubai. De eigenaar had er twee en wilde er wel een verkopen. “Dat was deze Riva Aquarama Special. Met Crusader V8-motoren van twee maal 350 pk. Binnen no-time was ik van mijn boot af. Tja, bij zo’n product is de markt gewoon de wereld. Een Engelsman, een Zuid-Koreaan en een Rus waren in beeld en uiteindelijk werd hij gekocht door een Duitser.”
“Ik wilde een boot met van die big blocks, twee maal 350 pk.”
Brullende V8
Het mooiste van zijn Special vindt De Vries de lijnvoering en het geluid. Prachtig, zo’n brullende V8 en dan die uitlaat half onder water. Je moet het horen om te geloven. Ja, ik heb iets met motoren. In het dagelijks leven houd ik me bezig met automotoren en in mijn vrije tijd met de motoren van de Riva. Ik heb het geluid zelfs als ringtone op m’n mobiel ingesteld… kun je nagaan.”
De Vries is zowel lid van de Nederlandse Rivaclub, als de Europese. Van mei tot september probeert hij z’n Riva zoveel mogelijk te gebruiken. Jachthaven Naarden gebruikt hij hierbij als z’n uitvalsplaats. Maar ieder jaar maakt de Riva ook rondjes in ‘z’n natuurlijke habitat’: het Gardameer in Noord-Italië. “Elk jaar weer een bijzondere belevenis. Maar ja, het is dan ook een bijzondere boot. Wist je dat er laatst zelfs een speciale Riva-champagne is uitgebracht? La Grande Dame, heet die.”

Boothuis voor de Riva Aquarama
De Vries raakt niet uitgepraat over zijn passie. Hij is erg blij dat er sinds enige tijd ook een boothuis bij Jachthaven Naarden is. Van zonnestraling, wind en regen heeft zo’n houten boot veel te lijden. Eerder had hij dan ook zelf een drijvende overkapping voor zijn Riva. “Maar dit boothuis is veel beter. Ik hoef ‘m niet af te dekken en hij ligt daar met vier andere Riva’s, zij aan zij. Je komt de andere eigenaren tegen in het boothuis, dat is heel gezellig. De havenmeesters houden een oogje in het zeil. Een prettig idee. Vanaf mei is het boothuis weer een heel seizoen lang het nieuwe onderdak voor mijn Special. Ja, ik kan niet wachten tot de boot weer het water in mag.”
Riva Aquarama
De Riva Aquarama werd van 1962 tot 1996 geproduceerd door de Italiaanse jachtbouwer Riva. De romp van de boot werd vervaardigd van mahoniehout en alle types hadden dubbele motoren. De vermogens liepen uiteen van 185 tot 350 pk per motor. In de ruim drie decennia van productie zijn er 784 opgeleverd, verdeeld over drie types. De Aquarama Special was het type dat tot het laatst in productie bleef. De productie werd uiteindelijk gestaakt vanwege de strengere ecologische regelgeving ten aanzien van het gebruikte hout. Vanwege de vorm, de snelheid en het uitzonderlijke vakmanschap waarmee ze werden geproduceerd, staat de Riva Aquarama bekend als de Ferrari van de watersport.
Riva Aquarama Websites
Officiële Riva-website: www.rivaboats.com
Nederlandse Riva-club: www.rivasociety.nl
Comments