in

Faaltrein Fyra rijdt als een zonnetje tussen Milaan en Ancona

Ex-Fyra op het Milaan Centraal Station
Ex-Fyra op het Milaan Centraal Station (beeld: YouTube)

De faaltrein Fyra, oorspronkelijk bedoeld als hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel, rijdt inmiddels als een zonnetje. In Italië welteverstaan, op het traject tussen Milaan en Ancona.

Nadat de Nederlandse en Belgische spoorwegen de Fyra al in het voorjaar van 2013 opgaven vanwege technische problemen, nam fabrikant AnsaldoBreda (inmiddels gerund door Japanners onder de noemer Hitachi Rail Italia) ze terug, om ze aan Trenitalia te verkopen.

Fyra V250
De Fyra V250 in de buurt van Deurne (foto: Wikimedia)

Inmiddels is de oude V250 omgedoopt tot ETR700 en rijdt hij nu een week op het traject tussen Milaan en Ancona, zonder noemenswaardige problemen. De treinen zijn wel helemaal gereviseerd en in andere kleuren gespoten, nadat ze 5 jaar geleden nog in de polder stonden te roesten.

Punctueel

Trenitalia is volgens eigen zeggen tevreden met de punctualiteit van de trein. In 2020 moeten alle 17 treinstellen in gebruik zijn. De treinen rijden dan ook vanaf Milaan en Venetië via de Adriatische kust naar onder andere Bari, Ancona en Lecce.

Wat opvalt is dat de treinen op het traject tussen Milaan en Bologna geen hoge snelheid aanhouden. Ze rijden er zo’n 160 kilometer per uur, terwijl de treinen 250 kilometer per uur kunnen afleggen. Volgens Trenitalia is dat zodat de huidige dienstregeling behouden kan worden.

LEES OOK:
Videocolumn: het gebrek aan fietscultuur in Italië

De ETR700 in actie:

Een mogelijkheid is dat Trenitalia de treinen bewust trager laat rijden om problemen zoals die in Nederland en België te voorkomen. Hier gingen de treinen op volle snelheid trillen, waardoor er zelfs plaatmateriaal loskwam. De Italiaanse spoorwegen hebben de treinen juist aangeschaft om hun reizigers een comfortabele reis te bieden.

Comfortabel

Volgens Treinreiziger.nl, waarvan een redacteur in de vernieuwde V250 meereed, zit het met dat comfort helemaal goed. ‘Het interieur is volledig vernieuwd en biedt veel comfort, er is een bar en er zijn extra toiletten ingebouwd.’

15 jaar na de eerste order van de NS in 2004 hebben deze falende Italiaanse treinen dus alsnog een goede bestemming gekregen.

Bron: AD/Treinreiziger.nl

Dit Is Italië

Geschreven door Dit Is Italië

Benvenuto su DitIsItalie.nl. DitIsItalie.nl is een digitaal Italië-magazine dat zich richt op liefhebbers van het land. Niet alleen als vakantiebestemming, maar ook als het land van ‘ik vertrek’, la dolce vita, lekker eten en modieuze noviteiten. Op ditisitalie.nl vind je Italië-nieuws, leuke verhalen, wetenswaardigheden, tips, recepten, campings, vakantiehuisjes, reizen en van alles meer over Italië. Ook jouw Italië-tips zijn welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

Het Italiaanse Rijbewijs

Column: het Italiaanse rijbewijs

Winactie: La terra dell’abbastanza