De faaltrein Fyra, oorspronkelijk bedoeld als hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel, rijdt inmiddels als een zonnetje. In Italië welteverstaan, op het traject tussen Milaan en Ancona.
Nadat de Nederlandse en Belgische spoorwegen de Fyra al in het voorjaar van 2013 opgaven vanwege technische problemen, nam fabrikant AnsaldoBreda (inmiddels gerund door Japanners onder de noemer Hitachi Rail Italia) ze terug, om ze aan Trenitalia te verkopen.

Inmiddels is de oude V250 omgedoopt tot ETR700 en rijdt hij nu een week op het traject tussen Milaan en Ancona, zonder noemenswaardige problemen. De treinen zijn wel helemaal gereviseerd en in andere kleuren gespoten, nadat ze 5 jaar geleden nog in de polder stonden te roesten.
Fyra V250 van start in Italië: zonder uitval en met meer comfort https://t.co/rWo2GMpSSk pic.twitter.com/djrEwlJSoi
— Treinreiziger.nl (@treinreiziger) 17 juni 2019
Punctueel
Trenitalia is volgens eigen zeggen tevreden met de punctualiteit van de trein. In 2020 moeten alle 17 treinstellen in gebruik zijn. De treinen rijden dan ook vanaf Milaan en Venetië via de Adriatische kust naar onder andere Bari, Ancona en Lecce.
Wat opvalt is dat de treinen op het traject tussen Milaan en Bologna geen hoge snelheid aanhouden. Ze rijden er zo’n 160 kilometer per uur, terwijl de treinen 250 kilometer per uur kunnen afleggen. Volgens Trenitalia is dat zodat de huidige dienstregeling behouden kan worden.
De ETR700 in actie:
Een mogelijkheid is dat Trenitalia de treinen bewust trager laat rijden om problemen zoals die in Nederland en België te voorkomen. Hier gingen de treinen op volle snelheid trillen, waardoor er zelfs plaatmateriaal loskwam. De Italiaanse spoorwegen hebben de treinen juist aangeschaft om hun reizigers een comfortabele reis te bieden.
En we zijn mee met de #fyra hoog zitcomfort.Stipt op tijd (ook afgelopen dagen was de stiptheid goed). Machinist remt wel stevig. We zijn drie reisklassen: Standaard (zie foto met mij), Premium (ook 2+2) en Business. Ook is er een barrijtuig. Prima upgrade dus. #italiepertrein /1 pic.twitter.com/Tl63W16ePO
— Treinreiziger.nl (@treinreiziger) 15 juni 2019
Comfortabel
Volgens Treinreiziger.nl, waarvan een redacteur in de vernieuwde V250 meereed, zit het met dat comfort helemaal goed. ‘Het interieur is volledig vernieuwd en biedt veel comfort, er is een bar en er zijn extra toiletten ingebouwd.’
15 jaar na de eerste order van de NS in 2004 hebben deze falende Italiaanse treinen dus alsnog een goede bestemming gekregen.
Bron: AD/Treinreiziger.nl
Loading…