in ,

Spoedcursus deelnemen aan het Italiaanse verkeer

spoedcursus rijden in het Italiaanse verkeer

Heb je plannen om volgend jaar met de auto naar Italië te gaan? Zet je dan maar schrap want in het land van la dolce vita vergeet iedere Italiaan de grondbeginselen van civilisatie zodra hij in de auto stapt en is het ieder voor zich. Vergeet alle verkeersregels die je tot nu toe geleerd heb en oefen thuis alvast wat handgebaren en het gebruik van de claxon. Beide zul je hier hard nodig hebben. 

Autorijden in Italië was tot op het moment dat ik naar Italië verhuisde dan ook mijn grootste schrik. Inmiddels ben ik ook in het verkeer helemaal ingeburgerd en deel ik graag mijn kennis met toekomstige vakantiegangers zodat ze weten wat hen te wachten staat. Bij deze dus een spoedcursus ‘deelnemen aan het Italiaanse verkeer’.

Richtingaanwijzers

Laten we bij het begin beginnen, want zelfs de auto’s in Italië verschillen van die in Nederland. De richtingaanwijzers zijn in Italië namelijk een optional en zitten dus niet standaard op iedere auto. Je kunt het de Italianen dus ook niet kwalijk nemen dat ze geen richting aangeven bij het afslaan. Hier geldt dus dat je een beroep moet doen op je inschattingsvermogen om te bepalen welke afslag de tegemoetkomende auto op de rotonde van plan is te nemen.

LEES OOK:
Column: l'Estate Ragazzi, de kinderspeelweken in Murazzano

Automobilist: aan de top van de voedselketen

Als autobestuurder heb je in Italië de hoogste rang in de hiërarchie van verkeersdeelnemers. Fietsers kun je gerust te allen tijde inhalen en voetgangers die de weg oversteken zul je niet veel tegenkomen want daar krijgen ze de kans niet voor. Stoppen voor het zebrapad is not done en wordt uitsluitend gedaan als de betreffende voetganger niet ontweken kan worden met een kunstige bocht of niet dusdanig afgeschrikt kan worden zodat ze helemaal afzien van het oversteken.

Rood is stiekem een beetje oranje

Borden met verkeerstekens en snelheidslimieten dienen slechts als suggestie en wegmarkeringen als haaientanden en zelfs zebrapaden zijn louter aangebracht ter decoratie. Een compleet grijs wegdek is ook zo saai natuurlijk. Een rood verkeerslicht is in Italië niet echt rood maar stiekem nog een klein beetje oranje terwijl oranje gewoon een andere tint groen is. Echter, als dat verkeerslicht dan eenmaal op groen springt, dan moet je zorgen dat je binnen één seconde optrekt, anders kun je een claxonconcert verwachten van ongeduldige Italianen die nu allemaal dankzij jou te laat zijn.

Of bekijk deze video van dertien minuten over het Italiaanse verkeer. Dan ben je weer helemaal op de hoogte.

Invoegen op de snelweg

Op de snelweg geldt dat je, nadat je met gemiddeld zestig kilometer per uur hebt ingevoegd, direct moet doorschuiven naar de middelste baan. De meest rechtse baan is namelijk uitsluitend bedoeld voor vrachtverkeer en ouderen. Eenmaal op de middelste baan is het zaak hier stug te blijven rijden en zo nodig nog een baan naar links op te schuiven om een obstakel voor je in te halen.

LEES OOK:
Column: dingen die je vergeet als je een tijdje niet in Italië bent geweest

Handgebaren

Vooral gewoon je eigen snelheid blijven rijden, ook op de meest linkse baan tijdens het inhalen en trek je niets aan van de auto achter je die met groot licht begint te gooien. Nadat je plaats hebt gemaakt voor dit stuk ongeduld kun je hem met wat handgebaren nog wat toewensen zodra hij jou voorbij komt rijden. Inhalen op de snelweg kan trouwens ook via de rechterbaan, vaak is het daar een stuk minder druk.

Gebruik de vluchtstrook

Sta je in de file en moet je over een luttele kilometer of twee de afslag nemen? Rijd dan gerust over de vluchtstrook maar kijk wel uit; ook daar kan file ontstaan!

Het Italiaanse verkeer: je moet ermee om kunnen gaan

Tot zover deze beknopte les ‘deelnemen aan het Italiaanse verkeer’. Je zult wel begrijpen dat de stereotype karaktertrekjes hierboven met een korrel zout genomen moeten worden. Maar een kern van waarheid zit er wel in. Italië lijkt misschien erg onveilig en het heeft inderdaad niet de beste positie in de Europese statistieken. Toch is het er niet veel onveiliger dan in Frankrijk en er zijn zelfs relatief gezien minder dodelijke auto-ongevallen in Italië dan in België. Houd je hoofd koel, verwacht het onverwachte en dan komt de autoreis naar Italië best wel in orde.

LEES OOK:
Column: het is weer carnaval in Italië!
Beoordeel dit artikel

Morena van den Wittenboer

Geschreven door Morena van den Wittenboer

In april 2012, letterlijk binnen luttele dagen na mijn afstuderen, heb ik mijn hele hebben en houden in mijn auto geladen en ben ik vertrokken naar de stad van Romeo en Julia. Dat ik zou vertrekken naar Italië stond al zeker zes jaar vast en ik was dan ook dolgelukkig dat het moment nu eindelijk daar was. Mijn moeder is Italiaanse, dus ik heb al van kleins af aan een sterke band met Italië. Er is gewoon iets magisch aan de manier van leven in Italië waarin thema’s als eten, familie en het buitenleven centraal staan. Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn en zodra de roze wolk is verdwenen komen er ook minder leuke aspecten tevoorschijn. Maar na een jaar slaat de balans echter nog steeds door in het voordeel van La Bella Italia en kan ik met zekerheid zeggen dat ik nog geen plannen heb om terug te keren naar Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

Top 5 van dingen om te doen in Napels

De top 5 van dingen om te doen in Napels

Een typisch Italiaans ontbijt

Ontbijt: zoet voor Italianen, warm en vet voor de rest