in

Wat betekenen ZTL, Varco en Bollino Nero?

Tips voor als je met de auto naar Italië gaat

ztl varco attivo rome auto Italië
ZTL in Rome (foto: Aart Heering)

Wie een Italiaanse stad binnenrijdt, stuit altijd wel een keer op een verkeersbord met daarop de letters ZTL, vaak aangevuld met een tweede bord waarop uren en uitzonderingen worden aangeduid. Hiermee wordt de Zona a Traffico Limitato aangeduid, het gebied waarbinnen slechts beperkt (auto)verkeer is toegestaan. Het gaat daarbij meestal om het centro storico, het oude stadsdeel, en dan vooral tijdens de uren van grote drukte. Buurtbewoners, bezorgers en lieden met de juiste connecties hoeven zich er niet aan te houden, maar de eenvoudige toerist beter wel. Op overtreding staan fikse boetes en de ZTL is meestal voorzien van camerabewaking.

ZTL en Varco Attivo

Vaak is een ZTL een deel van de dag wel toegankelijk, bij voorbeeld ’s avonds of in het weekend. Dat wordt electronisch aangegeven op een bord met oplichtende letters waarop staat VARCO ATTIVO dan wel VARCO NON ATTIVO. Die terminologie is een typisch product van Italiaanse ambtelijke geheimschrijverij.

Het woord varco betekent namelijk opening, dus je zou zeggen dat varco attivo zoveel betekent als ‘toegang werkzaam’, met andere woorden: rijd maar door. Maar zo zit het niet. In het ministeriële jargon wordt de varco namelijk gelijk gesteld aan het systeem dat de toegang tot de ZTL bewaakt, en dat houdt in, dat je juist niet naar binnen mag wanneer dit ‘actief’ is.

Het heeft een tijdje geduurd voordat de Italianen dat in de gaten hadden, vaak nadat de vergissing hun al een paar boetes had gekost. Volgens het kritische dagblad Il Fatto Quotidiano was dat ook de de bedoeling en is het verwarrende varco attivo/non attivo bewust ingevoerd om de burgers te besjoemelen. Dat lijkt mij wat ver gaan, maar je bent nu gewaarschuwd. VARCO ATTIVO betekent stop, VARCO INATTIVO: ga je gang.

Bollino Nero

Een term die de komende weken, zoals elke zomer, weer actueel wordt is de Bollino Nero, de Zwarte Stip. Het Italiaanse verkeersministerie en de uitbaters van de autostrade stellen elk jaar een lijst op van dagen waarop je je beter verre kunt houden van de grote doorgangsroutes, zoals de:

  • Autostrada del Sole (A1 Milaan – Napels)
  • De Serenissima (A4 Turijn – Triëst)
  • De Autostrada dei Fiori (A10 Ventimiglia – Genua)

In het overzicht worden de dagen van de maand aangeduid met verschillend gekleurde stippen. Bollino Verde (groen) en Giallo (geel) staan voor respectievelijk weinig tot matig verkeer. Bollino Rosso betekent drukte en bij Bollino Nero wordt de toestand kritiek en riskeer je uren durende files en wordt reizen dan ook ontraden. Dat zijn meestal de dagen waarop de Italianen zelf massaal op vakantie gaan of terugkeren of wanneer, half augustus, de laatste esodo (vertrekstroom) en de eerste contro esodo (thuisreizigers) elkaar versterken.

Zwarte zaterdagen

De grootste drukte, met zwarte stip dus, wordt verwacht op de zaterdagen 29 juli, 5, 19 en 26 augustus. Op zaterdag 13 en de meeste vrij- en zondagen staat een rode stip genoteerd. Kortom, wie door de week kan vertrekken, loopt minder kans op een file. Mocht er toch een opdoemen, dan raden de gespecialiseerde sites de volgende voorzorgsmaatregelen aan:

  • Gebruik een goede navigator
  • Maak een vervoersplan B langs secundaire wegen (al lopen die ook snel vol, omdat je natuurlijk niet als enige op dat idee komt)
  • Neem liters water mee in een koelbox;
  • En hou voor de echte noodgevallen een po gereed…

Ga je met de auto op vakantie naar Italië? Meer info kun je vinden op www.autostrade.it, ook in het Engels.

Zona Traffico Limitato: verboden toegang (foto: Alain Rouiller – Flickr)

Nog een paar veelgestelde vragen over de Zona Traffico Limitato:

Wat kost het me als ik de ZTL per ongeluk in rijd?

Iedere keer als je per ongeluk deze zone in rijdt, gaat er 100 euro van je vakantiebudget af. Het bedrag kan lokaal ook hoger zijn, maar dit ben je minimaal kwijt. Wie op zoek is naar een parkeerplaats en drie keer langs zo’n camera rijdt, kan bij thuiskomst dan ook drie enveloppen van de Italiaanse overheid op de deurmat verwachten.

Waarom mag ik de ZTL eigenlijk niet in?

Met de zona traffico limitato, ook wel ‘zone met beperkt verkeer’ hoopt de Italiaanse overheid de luchtverontreiniging in steden terug te dringen. Alleen vergunninghouders (bewoners en winkeliers) mogen de zone in rijden. Voor al het andere gemotoriseerde verkeer geldt: verboden toegang. Dus ook voor toeristen.

Waar vind ik de ZTL’s eigenlijk?

In vrijwel alle grotere Italiaanse steden. In Milaan, Pisa, Rome, Florence, Bologna, Genua, Turijn… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar ook in kleinere steden. Tip: kijk voordat je naar Italië gaat op de website van de stad die je wilt bezoeken en zoek op de term ‘ZTL’.

Maar hoe herken ik een ZTL?

Sla de foto bij dit artikel goed in je op. De verbodsborden staan aan de rand van het centrum en worden daarna niet meer herhaald. Vlak achter het bord staat een camera die alle kentekens registreert.

Komen de boetes aan in Nederland en België?

Ja, het Italiaanse justitieel incassobureau weet ook Nederlandse en Belgische adressen uitstekend te vinden. Veel Nederlanders en Vlamingen zijn inmiddels door schade en schande wijs geworden.

Waar moet ik mijn auto dan parkeren?

Parkeer je auto aan de rand van de stad en ga van daaruit met het openbaar vervoer. Of maak een wandeling naar het centrum. Kom je erachter dat je hotel in een zona traffico limitato ligt, stop dan voor het bord en bel je hotel om te vragen waar je kunt parkeren.

Maar wat als ik anderen een ZTL binnen zie rijden?

Taxi, OV en plaatselijke bewoners kunnen een vergunning hebben. In sommige gevallen mogen bezoekers van een hotel met een ontheffing de ZTL in. Of je kunt er een deel van de dag wel naar binnen (zie het verhaal over varco attivo hierboven). Maar je kunt er nooit vanuit gaan dat je de ZTL in mag, omdat je anderen naar binnen ziet rijden. Let op de borden en de aanwijzingen van de varco.

Waar moet ik verder nog op letten?

Dat je je ook aan de overige verkeersregels houdt en niet te hard rijdt. In Italië mag je op snelwegen 130 km/u rijden (met de caravan 80 km/u), net als bij ons. Rijd je meer dan 10 km te snel, dan kun je een boete krijgen van 160 euro of meer. Het dubbele van de situatie in Nederland (en bij ons vind je de boetes al hoog!). Verder ben je verplicht een gevarendriehoek in je auto te hebben en reflecterende veiligheidsvesten voor alle inzittenden. Je bent gewaarschuwd.

Beeld: Wikimedia

Aart Heering

Geschreven door Aart Heering

Aart Heering, historicus en journalist. Woont 30 jaar in Italië en werkt momenteel voor de Nederlandse ambassade in Rome.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

wandelen in bologna merel diemont

Van koffiebar tot boekwinkel: wandelen in Bologna

vakantiekookboek italie - onno kleyn

Vakantiekookboek Italië van Onno Kleyn