in ,

Pitti Uomo 2018: waar stijl, imago en creativiteit samenkomen

Pitti Uomo 2018
Pitti Uomo 2018 (beeld: YouTube)

Wie Italië zegt, zegt mode. Stereotype of niet, de modesector is nou eenmaal een van de sterke Italiaanse sectoren, waar het Made in Italy trots op de labels prijkt van menig merk dat uit de Laars afkomstig is. Twee keer per jaar opent Florence de deuren van het Fortezza da Basso om modeontwerpers, buyers, een batterij aan pers en andere type fashionisti te verwelkomen in het paradijs van de herenmode: de Pitti Uomo Immagine.

Nou ben ik in dit verhaal vrij bevooroordeeld omdat ik zelf ruim een jaar in de herenmode heb gewerkt en mede daardoor deze wereld behoorlijk inspirerend vind. Wat ik precies heb gedaan? Een jaar lang maatwerk, omdat geen service zo hoog en persoonlijk is als in die sector. Zeker omdat ieder lijf bepaalde aandachtspunten heeft en er voor iedere uitdaging een oplossing moet zijn.

Maatwerk

Stel je voor dat je heel lang en dun bent. Dan zijn bijna automatisch de mouwen van je overhemd te kort. Of ze zijn lang genoeg, maar je overhemd is te wijd en je schouders hangen op je ellenbogen. Dan ga je toch enigszins vertwijfeld een bespreking in of geef je een lezing en heb je het gevoel dat iedereen naar je mouwen kijkt in plaats van naar je verhaal luistert.

Nou, voor dat soort zaken bestaat dus het maatwerk. En daarnaast heb je gewoon een uitgebreide keuze aan stoffen en het samenstellen van knopen, garen, binnen-voeringen enzovoorts. Een beleving an sich en je begrijpt dat voor de Pitti zulke standaarden dan ook vaak voorbij komen.

Flaneren en paraderen

En als je dan het beursterrein oploopt, word je al snel omringd door hordes goed geklede mannen en vrouwen die zich graag laten fotograferen door de aanwezige pers. Het is een beetje een kat –en muisspelletje: wie laat zich door wie fotograferen en in welke bladen maak je kans om prominent in beeld te komen?

Ik zie dit spel altijd met enige grijns tegemoet. De truc is om je net ietsje uitbundiger te kleden als je daar rondloopt. Je laat dat ene detailtje zien of je werpt die ene quasi-nonchalante blik in de camera als het je gevraagd wordt. Of, zoals velen, werp je ook die blik in de camera als er niet om gevraagd wordt.

Ik geloof niet zo in het flanerende type, maar wel in de essentie van het goede kleden en het maken van een statement. De modewereld gaat in vele gevallen om het creëren van reuring en onrust, laten zien wat je in huis hebt en ervoor zorgen dat je opvalt. Laten we wel wezen: een inkoper uit China kan zomaar jouw stijl uitkiezen voor de winkelverkoop in Hong Kong. En dan ben je binnen. 

Modegrillen

Zien we iets anders dit jaar in vergelijking met vorige edities? Nee hoor, we zitten nog altijd volop in de ruitjes, de double-breasted jasjes en de strakke broeken, hoewel daar langzaam verandering in begint te komen. We gaan weer naar de broeken met bandplooien en de colbertjes mogen iets langer zijn. Overigens een trend, waar we in Nederland pas over een paar jaar iets van gaan merken.

Laten we het zo zeggen dat Nederlanders (en andere Noord-Europeanen) wat dat betreft iets behoudender zijn in hun kledingstijl dan Zuid-Europeanen.

Maar wat is stijl dan?

Stijl is niet zozeer het kledingstuk dat we dragen maar meer de manier waarop we het dragen. Overigens is dit niet mijn eigen definitie van stijl (hoewel ik die zeer zeker deel), maar die van Lino Ieluzzi, Milanese kleermaker die al sinds de beginselen van de Pitti op de beurs aanwezig is. Wat Lino de hele dag doet? Rondlopen, interviews geven en zich tot vervelens aan toe laten fotograferen. Lino is wat dat betreft een icoon binnen deze wereld. Hij wordt vaak Mister Pitti genoemd en vele ondernemers en modellen maken maar wat graag een praatje met hem.

LEES OOK:  Column: de heilige Italiaanse keuken

Lino is beroemd geworden door zijn 7-style, waarin hij als een van de eersten de double-breasted jasjes en de broeken met strakke pijpen transformeerde in een heuse stijlrevolutie. En laten we eerlijk wezen: de beste man heeft ook echt stijl.

‘We kunnen alles dragen wat we willen, zolang we dat met de juiste houding doen. Zorg dat het goed is afgestemd, dat het een geheel is en draag het met volle overtuiging. Iedereen heeft stijl als hij het goed doet,’ aldus de kledingkoning zelf.

Zo had Lino dit jaar zijn handschoenen in zijn borstzakje zitten en een zijden sjaal nonchalant in de zak van zijn overjas gestopt. Vrijwel direct daarna zag je meerdere mensen rondlopen met een sjaal uit de zak van hun overjas en aan het eind van de dag kon je er niet meer omheen. Zo snel kan het gaan. Als Lino het doet…

Achter de schermen

De Pitti is voor mij een uitgelezen kans om mijn klanten uit de Benelux doelgericht te koppelen aan hun wens om bepaalde stoffen of confectie in te kopen, inspiratie op te doen of juist die nieuwe contacten vergaren voor samenwerking en business development.

Ondanks de façade aan de voorkant – een soms ietwat oppervlakkige lust voor het oog – wordt er achter de schermen zeer goed zaken gedaan. Groepen Chinese inkopers die zich verdringen rondom vitrines met stropdassen en vlinderstrikken. Er zijn Japanners die meters stof inkopen. Er is een zeer brede vertegenwoordiging van Nederlanders die inspiratie opdoet en door middel van relatiemanagement probeert om hun merken internationaal uit te kunnen breiden.

Booming Pitti

Maar ook buiten het beursgebouw is Pitti booming. Veel hoogstaande modemerken trekken zich terug in luxe hotels waar zij suites afhuren om hun nieuwe kledinglijnen te etaleren voor een selecte groep klanten die vrijwel direct orders plaatsen. Niet voor niets dus dat de zoon van Roberto Cavalli daags voor de Pitti aankondigt een volledig nieuwe lijn van zijden pakken uit te brengen.

Shows en feestjes

En dan tot slot: de shows en de feestjes. Wellicht voor de minder serieuze beursgangers het belangrijkste onderdeel van de Pitti-dagen, want ook hier wordt stevig uitgepakt. Van zeer exclusief tot uitgebreide borrels.

Nederlandse en Belgische beursgangers verzamelen zich in Gilli, waar Chinezen en Japanners eerder kiezen voor een luxe vijfsterrenlocatie zoals het Excelsior. Afgelopen zomer pakte Tommy Hilfiger uit met een heuse beachparty, in januari was het Paul Smith met een groot topondernemersdiner en een exclusieve afterparty.

Fashionweek

Na vier dagen van stoffen, details en stevig uitgedoste mannen en vrouwen vliegt de gehele zwerm naar Milaan voor de Fashionweek om daar wederom in hetzelfde circus te stappen. In Florence daarentegen daalt een absolute rust neer: de restaurants en een aantal hotels sluiten een paar weken en bereiden zich voor op het toeristenseizoen. En ik? Ik geniet vooral van een heerlijk casual weekend.

Hier zie je ze, die opvallende verschijningen op Pitti Uomo 2018:

LEES OOK:  Pitti Uomo: mannenmode, paradijsvogels en… bommen

Pitti Uomo 2018: waar stijl, imago en creativiteit samenkomen
Beoordeel dit artikel

Geschreven door Reinout Bosman

Reinout Bosman

Reinout Bosman is een veelzijdige internationale spreker, schrijver en marketeer. 'Al jaren ben ik gefascineerd door Italië en al zijn facetten en schoonheden. Op jonge leeftijd ben ik verliefd geworden op Italië, waar ik al een aantal jaren woon. Als ‘import-Italiaan’ leer ik iedere dag weer van dit charmante en cultureel rijke land. En sta ik af en toe versteld van de dagelijkse gebeurtenissen die zowel hilarisch als bizar kunnen zijn. All’italiano, laten we dat maar concluderen.'

Loading…

15 Mooiste Campings Gardameer

Dit zijn de 15 mooiste campings rond het Gardameer

En dan zit je opeens als au pair in Italië!

Deel 2: als au pair naar Italië