in ,

Gianluca Vacchi, het bruisende leven van Mister Enjoy!

‘Dankzij sociale media kan ik mijzelf zonder filter laten zien.’

Italiaans lifestyle-fenomeen Gianluca Vacchi (beeld: gvlifestyle.com)

Al een tijd zocht ik naar een aanleiding om iets te kunnen schrijven over Gianluca Vacchi en nu heb ik er een gevonden. Italiës zelfverklaarde stijlicoon nummer één heeft vorige maand op zijn Instagram-profiel een video gepubliceerd, waarin hij in zijn Bolognese villa ontbijt samen met een nijlpaard met de naam Pippo, dat hij appeltjes voert.

Het leverde hem een bezoekje op van de carabinieri, want het bezitten van exotische dieren is ook in Italië niet maar zo toegestaan. Maar in het park rond Villa Vacchi was geen nijlpaard meer te bespeuren omdat, zoals de excentrieke multimiljonair verklaarde, het dier alleen was ingehuurd voor de video, die ondertussen al meer dan 5,6 miljoen maal is bekeken.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Towards Valencia #gvlifestyle

Een bericht gedeeld door Gianluca Vacchi (@gianlucavacchi) op

Een held van onze tijd

En daar gaat het om: Vacchi zoekt de publiciteit omwille van de publiciteit en is beroemd omdat hij beroemd is. Dat maakt hem, in de woorden van de schrijver Lermontov, tot ‘een held van onze tijd’.

Enjoy! De titel van zijn autobiografie is ook het motto van Gianluca Vacchi, die zijn poenerige levensstijl tot rolmodel heeft verheven. En met succes: op Instagram heeft hij zo’n 12 miljoen volgers en op Facebook 2 miljoen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Sigla summer 2016 @jogiorgiajo #gvlifestyle #lioibiza

Een bericht gedeeld door Gianluca Vacchi (@gianlucavacchi) op

In de afgelopen drie jaar heeft hij op de sociale media naam gemaakt met een eindeloze reeks posts waarin hij zongebruind, met witte kuif en dito sik, energiek danst in kekke badbroekjes, zich omgeeft met adembenemende modellen, superjachten bestuurt in azuren wateren, zijn barokke pakken en pyjama’s, zijn sportgeschoolde spieren en zijn nieuwste tattoos showt en – sinds vorige zomer – zijn verrichtingen als DJ op Ibiza vastlegt.

LEES OOK:
Tweede huis in Italië? Nu toeslaan!

Familiebedrijf

Dat kan allemaal, omdat Vacchi schatrijk is. Hij is de zoon van de oprichter van EMA, een Italiaans bedrijf dat machines levert voor de vervaardiging en verpakking van cosmetica en medicijnen en nu goed is voor een omzet van 1,3 miljard euro per jaar en een beurswaarde van 3,2 miljard.

Gianluca is zijn loopbaan begonnen in het familiebedrijf. (In Italië zijn jonge ondernemers bijna altijd erfgenamen van oude ondernemers.) Daarnaast heeft hij een reeks bedrijven opgekocht, onder meer in de modesector, en begon hij een handel in dure horloges. Erg succesvol was hij daarin niet: een paar van zijn bedrijven zijn failliet gegaan en twee jaar geleden liet een bank waaraan hij een lening van 8,5 miljoen euro nooit had terugbetaald, beslag leggen op villa’s, boten en aandelen van Vacchi.

Heel erg is dat niet, omdat zijn aandelenpakket EMA hem jaarlijks zo’n 5 tot 6 miljoen euro aan dividend oplevert. Voor iemand met Vacchi’s uitgavenpatroon is dat trouwens niks te veel.

Global entertainer

Drie jaar geleden besloot de nu 51-jarige Vacchi om het familiebedrijf – dat nu door zijn neef wordt geleid – te verlaten, zich geheel te richten op levensgenot en daarbij van zichzelf een handelsmerk te maken.

‘Dankzij de sociale media kan ik mijzelf zonder filter laten zien. Zo heb ik mijn creativiteit kunnen bevrijden en ben ik een global entertainer geworden,’ verklaarde hij tegenover de Corriere della Sera. Bescheidenheid is hem daarbij vreemd.

Zijn grootste tattoo is een portret van zichzelf op zijn rug en hij beweert dat hij over 30 jaar als cultureel fenomeen studiemateriaal op school zal zijn. Hij doet daar wel wat voor: elke ochtend sport en een paar minuten bij -110 graden in de criosauna om jong te blijven. Hij krijgt onderricht in filosofie van een persoonlijke leermeester. En 6 uur per dag muziek om het vak van dj onder de knie te krijgen.

LEES OOK:
5 bijzondere musea in Italië

Mister Enjoy

Want dat is de jongste roeping van Mister Enjoy, zoals zijn fans hem noemen. Afgelopen zomer heeft hij zijn eerste video-singles geproduceerd, het ironische maar niet aan te horen Trump-It:

En Viento, een Colombiaans liedje geremixt en aangevuld met alle typische Vacchi-elementen:

30 miljoen kijkers gingen u voor op YouTube! Volgens kenners van het genre is met Vacchi, die als danser al niet erg hoog werd aangeslagen, nu niet direct een nieuwe Armin van Buuren opgestaan.

Hijzelf neemt zich echter heel serieus en dat is jammer, want daarmee dreigt het verlies van de aanvankelijke ironische touch, die zijn eerdere videootjes uitstraalden. Als Vacchi niet meer grappig is dan wordt hij gewoon een exhibitionistische flapdrol met te veel geld en dan is het spel uit. Maar zo ver is het nog lang niet.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Nos vemos pronto en @unnuevodia ..disculpa mi espanol es terrible😂 #gvlifestyle

Een bericht gedeeld door Gianluca Vacchi (@gianlucavacchi) op

Zijn personage heeft de juiste culturele diepgang voor de sociale media en zodoende is hij nog steeds een ster op het web. Maar om dat te blijven, moet er af en toe wel een list worden verzonnen. Zoals het inhuren van een nijlpaard.

LEES OOK:
Supermaan boven het Forum Romanum

Wil je zelf ook het leven van lifestyle-goeroe Gianluca Vacchi leiden? Lees dan zijn tips in dit interview met Vice. Of bestel zijn boek Enjoy, als je Italiaans kunt lezen.

Beoordeel dit artikel

Aart Heering

Geschreven door Aart Heering

Aart Heering, historicus en journalist. Woont 30 jaar in Italië en werkt momenteel voor de Nederlandse ambassade in Rome.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

Column: de rillingen van Milaan – deel 2

Column: Gremlins!