Een familie aan tafel. Intrige, schoonheid, liefde, woede. Overvloed en decadentie.The Italian Dinner. Zo heet de foto. Een Italiaanse maffiafamilie in al haar klassieke glorie. Zoals ze werd geportretteerd door Maria Goos in haar recente tv-serie.
De Italiaanse gebaren, de pater familias, la cucina, de mammoni. Extravert. De fotografen maakten gebruik van bekende Nederlandse acteurs voor een expressief beeld. Een wat al te stereotyperend beeld van ‘de Italiaan’. Het beeld dat leeft en tot stand is gekomen door Amerikaanse films over de Italiaanse cultuur. En dat alles bij elkaar aan één tafel zorgt voor een bevestiging van een stereotype. Maar het is een kunst om dat zo precies uit te beelden.
Stereotypering
Ik vraag me af of Italianen deze stereotypering kunnen waarderen. Alsof je de Nederlander vastlegt met een euthanasiespuit in de handen, daarnaast iemand met een joint en een bord met hutspot op tafel. Als de Italiaan dat zou vastleggen, zou Maxima zeggen dat de ‘Nederlander’ niet bestaat. En dan zouden wij het allemaal met haar eens zijn.
Beschaafder
Maar wij houden van dit beeld. Dit is waarom mensen Italiaans gaan leren en er op vakantie gaan. En de Italiaan heeft het ook een beetje aan zichzelf te danken. Want zeg nou eerlijk: al die drukte om niks. Dat is toch eigenlijk helemaal niet nodig? Nee, in Nederland doen we het beschaafder, rustiger en beheerster. Met iets minder passie en gevaar.
The Italian Dinner is het werk van Laura de Mildt, Helen Arenz en Bram Smulders.
Bella of brutta, wat vind jij?
Point of View probeert het werk van jonge fotografen onder de aandacht te brengen. Bij pointofview.amsterdam kun je The Italian Dinner bestellen in verschillende formaten.
Foto: Helen Arenz, Bram Smulders, Laura de Mildt
Loading…