in , ,

Waarom Italiaanse kledingmerken uitblinken in vakmanschap

Italiaanse modewinkels in Napels
Luxe modewinkels in Napels (foto: Edward Hendriks)

Als er één sector is waarvoor Made in Italy garant staat voor kwaliteit, vakmanschap én een stevige dosis dolce vita, dan is het wel de modesector. Italiaanse mode heeft precies datgene waarmee je – waar dan ook ter wereld – een fashion statement maakt.

Zeg Berluti, Brioni, Brunello Cucinelli, Dolce & Gabbana, Ermengildo Zegna, Etro, Fendi , Gucci, Giorgio Armani, Kiton, Loro Piana, Prada, Paul Evans, Prada, Salvatore Ferragamo, Versace of Valentino en fashionistas overal ter wereld beginnen te glimmen.

Hoe werd Italië synoniem met mode?

Tot ongeveer halverwege de 20ste eeuw was het de Franse mode die het hoogste aanzien genoot van consumenten over de hele wereld. Maar vanaf de jaren 50 en 60 kwamen de Italiaanse modemerken op – om nooit meer weg te gaan. 

Hoe kwam dat zo? Aan het begin van de jaren 50 hield de Italiaanse zakenman Giovanni Battista Giorgini een modeshow in Florence. Zijn doel was om het naoorlogse Italië een mode-impuls te geven. Dat lukte. Italië begon met het uitvoeren van luxe items als jurken, pakken en handtassen.

Plaquette op het huis van de eerste organisator van een haute couture-modeshow in Italië (foto: Wikimedia)

Celebrities

De handtassen van Italiaanse makelij trokken de aandacht van beroemdheden uit die tijd: Grace Kelly, Peter Sellers, Audrey Hepburn en first lady Jackie Kennedy.

Die laatste ontwikkelde een hechte vriendschap met de modeontwerper Valentino Garavani. Ze droeg vanaf 1965 uitsluitend nog mode van Valentino, het modehuis dat 40 jaar later ook de trouwjurk van koningin Máxima zou ontwerpen.

Florence als modehoofdstad

In die vroege jaren van de Italiaanse mode was het Florence dat bekend kwam te staan als modehoofdstad van Italië. Nadat in de jaren 70 en 80 Italiaanse kledingmerken als Versace, Armani en Dolce & Gabbana hun eerste boetieken in Milaan openden, verschoof de focus naar de economische hoofdstad van Italië.

In eerste instantie was Italiaanse mode voorbehouden aan i ricchi e famosi, net als de Franse haute couture. Maar naarmate de luxe kledingmerken zich ook op confectie gingen richten en spijkerbroeken, truien en minirokken gingen produceren, werd Italiaanse kledij populair bij de gewone man en vrouw.

Nieuwe merken uit de jaren 70 en 80

Het was in deze tijd dat merken als Miu Miu, Geox en Stone Island opkwamen. Stone Island beleefde zelfs een ware revival doordat het merk door de Canadese rapper Drake werd omarmd, waardoor het in korte tijd een grote opmars binnen de hiphopcultuur maakte.

Er verschijnen nog steeds nieuwe Italiaanse kledingmerken die stuk voor stuk gretig aftrek vinden, mede geholpen door nieuwe beroemdheden vanaf de jaren 90. Onder andere Beyoncé, Elton John, Naomi Campbell, Elizabeth Hurley, Victoria Beckham, Britney Spears, Madonna, Rihanna, Lady Gaga en Axl Rose trokken (en trekken nog steeds) graag een Italiaans kledingmerk uit de kast.

Milaan

Vandaag de dag is Milaan dé modehoofdstad van de wereld. Samen met Parijs, New York, London, Tokyo en Los Angeles vormt het de spil van de modewereld. Niet voor niets zie je de namen van deze steden veelvuldig op kleding voorbijkomen. In Italië zelf zijn ook Venetië, Florence, Napels, Bologna, Genua en Turijn belangrijke modecentra.

Designer outlets genoeg in en rondom Milaan
Designer outlets genoeg in en rondom Milaan (foto: Castel Romano Designer Outlet)

Wat maakt Italiaanse kleding dan zo speciaal?

Maar is de populariteit van Italiaanse mode dan gewoon een sterk staaltje public relations?

Dat ook, de Italianen hebben het slim gespeeld. Maar dat is zeker niet het enige. Wat een belangrijke rol heeft gespeeld is dat alles wat je van een gerenommeerd Italiaans modehuis haalt het neusje van de zalm is.

Hier zijn de 7 belangrijkste redenen waarom Italiaanse kledingmerken de X-factor hebben:

1. Italiaans leer

Italianen geloven nog in ouderwets vakmanschap. Dat zie je bijvoorbeeld als je Italiaanse leren schoenen koopt. Italiaans leer is tegelijkertijd zacht als boter en stevig als steen. Alleen het beste kalfsleer van Italiaanse bodem komt in aanmerking. Voor het looien gebruiken ze het liefst duizenden jaren oude methoden. En ze geloven heilig in de Blake-methode om te stikken en werken alle schoenen met de hand af. Alles voor alleen het allerbeste resultaat.

2. Vele uren handwerk

Italiaans modewerken steken vaak vele uren handwerk in kleding en kiezen alleen de allerbeste stoffen. Kijk maar eens naar dit filmpje dat correspondent Maarten Veeger over Gianni Campagna maakte. Je koopt er geen pak voor onder de € 7.000 euro, maar dan héb je wel wat.

Gianni Campagne: maatpakken zonder compromissen

3. Trendsettend

Vele van de huidige trends in de mode werden soms wel decennia geleden door Italiaanse kledingmerken ingezet. De Italianen lopen niet mee met de trends, maar beginnen ze. Dat doen ze door steeds kritisch te blijven en nieuwe dingen uit te vinden. Kijk maar eens naar de Pitti Uomo in Florence.

4. Made in Italy is ook echt Made in Italy

Made in Italy: gegarandeerd Italiaans (bron: Italy Magazine)

In 2009 keurde het Italiaanse parlement een wet goed die het gebruik van de uitdrukking Made in Italy verbiedt tenzij het product daadwerkelijk in Italië is gemaakt, van begin tot eind. Wanneer deze 3 woordjes op het etiket prijken, weet je zeker dat de kwaliteit compromisloos is.

5. La bella figura

Italiaanse mode komt uit het land van la bella figura, waar alles draait om stijl en hoe je voor de dag komt. Het is een mindset die de Italiaanse cultuur definieert. Al sinds de tijd van de oude Romeinen, misschien wel eerder. Als je voor Italiaanse mode kiest, dan kies je voor stijl.

Vóór 1960 was de uitdrukking la dolce vita al gebruikelijk in Italië, maar pas na het verschijnen van de iconische film met Anita Ekberg en Marcello Mastroianni werd het ook in andere landen een bekend begrip. 

Iconische scène in de Trevifontein (foto: Wikimedia)

6. Conservatisme

Conservatief zijn wordt vaak gezien als iets negatiefs. Maar dat geldt niet voor Italianen. De reden dat al die middeleeuwse stadjes nog in vol ornaat zijn, ligt besloten in het conservatisme. Ook het oog voor kwaliteit, ondanks het vluchtige en jachtige bestaan van nu, komt hieruit voort. Niet voor niets zijn veel Italiaanse modemerken familiebedrijven die soms al wel 15 generaties lang aan kwaliteit vasthouden.

7. Italiaanse mode doorstaat de tand des tijds

Toegegeven, Italiaanse mode is niet altijd goedkoop. Maar daar krijg je veel voor terug. Kleding en andere mode-items gaan lang mee en behouden hun waarde. Als je er zuinig op bent, verkoop je je handtas van Gucci of Prada na jaren nog voor een goede prijs. Maar misschien kun je het nog beter als erfstuk bewaren. Of gewoon gebruiken als vintage fashion item, waar je anno nu nog steeds mee voor de dag kunt komen.

Gucci in de jaren 60 (bron: Etsy)

Waar moet je zijn voor jouw shopping spree?

Wil je zelf gaan shoppen in Italië? Neem dan een dikke portemonnee mee en toog naar de Via Montenapoleone en de Galleria Vittoro Emanuele in Milaan, naar de Via dei Condotti in Rome, naar de Via de’ Tornabuoni in Florence of naar de Chiaia-wijk in Napels.

Dit Is Italië

Geschreven door Dit Is Italië

Benvenuto su Dit is Italië. Dit is Italië is een digitaal Italië-magazine dat zich richt op liefhebbers van het land. Niet alleen als vakantiebestemming, maar ook als het land van ‘ik vertrek’, la dolce vita, lekker eten en modieuze noviteiten. Op ditisitalie.nl vind je Italië-nieuws, leuke verhalen, wetenswaardigheden, tips, recepten, reistips, must-sees en van alles meer over Italië. Ook jouw Italië-tips zijn welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

De 50 beste Italiaanse wijnen

Campo Imperatore

Campo Imperatore: alpinisme en wild west in Abruzzo