in ,

Column: de onbekende kant van Italië

Het andere Italië

Italië staat voor heel veel, van lekker eten tot lekker dure auto’s, van prachtige stranden tot prachtig geklede mensen, van grote modemerken tot grote puinhopen in de politiek, de maffia, de katholieke kerk.

Italië is bekend om zijn unieke cultuur en historische rijkdommen waar miljoenen toeristen jaarlijks van genieten. Fantastische maaltijden op de meest onvergetelijke plekjes. De pleinen vol met druk gebarende Italianen die hun rol als italiano tipico geniaal vervullen zonder zich hiervan bewust te zijn… maar Italië is zoveel meer dan deze oerbekende buitenkant.

Italië en zijn imago

Italië stijgt op veel vlakken ver uit boven zijn imago. Het biedt onbekend veel op industrieel gebied en ook de landbouw mag er zijn, en echt niet alleen voor de wijnen en olijfolie.

Denk alleen al aan de infrastructuur rondom al die miljoenen toeristen die het land jaarlijks bezoeken. Niet alles werkt altijd even goed, maar toch heeft iedereen onderdak, (goed) te eten, gidsen, monumenten die open zijn, transport en – over het algemeen – een verblijf om met veel plezier op terug te kijken. Daar gaan hordes mensen achter schuil die allemaal hun werk doen, vaak tegen lonen waar een Nederlandse scholier zelfs zijn neus voor op zou halen. En dan is het toerisme en de serviceverlening daaromheen juist een sector waarin Italië echt nog zoveel beter zou kunnen presteren.

LEES OOK:
Zo verging het ons de eerste maanden in Italië

De kleine en middelgrote Italiaanse bedrijven lukt het om producten van goede kwaliteit te maken. Ondanks de slecht functionerende overheid, de gaten in de wegen, de onvoorstelbare hoge kosten voor het hebben van een bedrijf in Italië (hoge elektriciteitskosten, torenhoge belastingen, corruptie her en der bij Italiaanse overheid, tergende bureaucratie), nauwelijks steun vanuit de overheid bij wat dan ook, dure of slecht werkende internetverbindingen, en ga zo maar door. Kortom, het is een klein wonder dat er zoveel goede producten uit Italië komen, maar het is ook een feit (het fiasco van de Fyra daargelaten, hetgeen helaas toch de rest van de Italiaanse industrie in een slecht daglicht stelt).

Het goed functionerende Italië

Er wordt zelden gesproken over het goed functionerende Italië. Vele kleine familiebedrijfjes die uitmuntende kwaliteit producten leveren tegen redelijke prijzen. La dolce vita bestaat in Italië alleen voor toeristen, Italianen zijn zelf vooral aan het werk (behalve binnen die veel te grote overheid). Al die keihard werkende Italianen, al die betrouwbare bedrijven, al die zeer gespecialiseerde vakmensen die positieve resultaten halen ondanks de moeilijkheden, daar hoor je eigenlijk nooit iemand over.

Italië biedt zoveel meer dan het droevige beeld dat Berlusconi van zijn land de wereld in heeft geholpen. Daarom is het goed de bovenstaande (promotie)video te bekijken waarin Italië ook eens vanuit een andere hoek wordt benaderd. Een ware verademing!

LEES OOK:
Column: oost, west, 'thuis' best
Willemijn Lindeboom

Geschreven door Willemijn Lindeboom

Willemijn woont sinds 2001 in Italië. Na haar studie Technische Bedrijfskunde vertrok ze naar Tanzania en Zambia en toen ze na vijf jaar besloot dat het tijd was terug te gaan naar Nederland ging ze op vakantie naar Umbrië, vond het er zalig en bleef. Ze sprak al Italiaans omdat ze haar hele leven vakanties in Italië doorbracht en voor haar studie een jaar in Italië was om de taal te leren. In 2013 zei ze haar comfortabele leventje in Umbrië vaarwel om naar Toscane te verhuizen, ditmaal voor de liefde. Ze blogt nu af en toe op winitalie.com, geeft met veel plezier Italiaanse les - conversatielessen via Skype (www.willemijn.it), maakt websites en… behang (www.impressoitaly.com).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

100% Napels

Zeppole

Column: 19 maart, Vaderdag