in ,

Een ochtend FICO Eataly World in Bologna

Fico Eataly World
FICO Eataly World (beeld: FICO Eataly World)

Premier Paolo Gentiloni opende FICO Eataly World in 2017. Een enorm themapark van meer dan honderdduizend vierkante meter, dat volledig gewijd is aan de Italiaanse keuken en haar oorsprong. Dit monsterproject is bedoeld om tienduizenden toeristen te ontvangen.

In Italië zijn er veel twijfels. Zou een groot beursgebouw wel de intimiteit kunnen bieden die ze herkennen bij ambachtelijke winkels in de binnenstad?

Het park is gericht op het verspreiden van kennis en kunde over het merk ‘made in Italy‘. Maar dan niet de maatpakken, de leren schoenen, de snelle auto’s of de mode, maar alleen voedsel. Mortadella, tomatensaus, pasta, cannoli, koffie, balsamicoazijn.

Als student heb ik ooit gewerkt op de huishoudbeurs. Ik had geen hoge, maar ook geen duidelijke verwachtingen over wat ik aan zou moeten treffen. Zou het een bordkartonnen museum zijn? Een grote supermarkt? Iets heel anders?

Onder vuur

De week dat ik naar FICO ging, had net het sterrenrestaurant ‘5’ van Enrico Bertolini zich teruggetrokken uit het amusementspark. Het teveel aan personeel werd ontslagen bij andere stands en er was kritiek op de dure bus die je naar het themapark bracht.

Op sociale media was er veel te doen over het businessplan van FICO. Het kostte te veel, de verwachtingen van de makers zouden niet reëel zijn. Geld zou verkwist zijn.

LEES OOK:  Reistips Italië 2018: dit zijn dé bestemmingen voor dit seizoen

Tot nu toe zijn de bezoekers vooral scholieren en andere Italianen, maar het zijn er nog veel te weinig om ook maar enigszins in de gemaakte kosten tegemoet te komen. De buitenlanders komen nog niet in grote aantallen. Wellicht is Bologna een te kleine stad voor een dergelijk project, wordt gezegd.

Een video-impressie van FICO Eataly World:

Mijn dagje uit

Mijn persoonlijke ervaringen met FICO dan. Het was even zoeken waar de bus vertrok en waar we een kaartje moesten halen. Dit kan wel wat duidelijker aangegeven worden. Toen we met de bus in de buurt van FICO kwamen kreeg ik het gevoel een grensovergang te naderen. Enorm veel asfalt, parallelle rijen voor het bemachtigen van de toegang en een enorme parkeerplaats.

De toegang was gratis, dat was een meevaller. Eenmaal binnen vond ik het toch wel interessant, maar het is niet te vergelijken met de ervaring die je hebt als je in de binnenstad van Bologna een delicatessenzaak bezoekt in het Quadrilatero.

Doordat veel restaurants leeg waren, konden we alles goed zien, de tegenvallende bezoekersaantallen hadden dat voordeel. Zo waren er veel productieprocessen te zien achter glas. Je zag dan een kleine koekjesfabriek, een kleine ijsfabriek, een kleine mortadellafabriek. Ultramodern en ambachtelijk wordenop deze manier verenigd .

LEES OOK:  Nieuw in Italië: de doggybag!

Marketingparadijs

De stands zijn ingericht door fabrieksmerken zoals Mutti, Parmigiano Reggiano, Amarelli en William di Carlo. Anderzijds zijn er ook producten die worden gepromoot: balsamicoazijn, wijn, mortadella en prosciutto di Parma. Daarbij heeft op het oog niet één producent of merk de overhand.

Daarnaast zijn er nog de regio’s die een toeristische stand hebben: Toscane, Calabrië, Apulië. Van Sicilië is er dan weer de franchise Palazzolo die zijn weg naar het park heeft gevonden.

Betaal je bij de stand van de regio Puglia drie euro voor een pasticiotto leccese, bij Palazzolo betaalde ik acht euro voor twee doppio’s, een flesje mineraalwater, een cannolo en een kleine babà al rum.

En dan was daar ook ineens Bianchi: het fietsenmerk. Zij blijken ook koffiecafeetjes te hebben in Milaan en Modena, maar hier kon je fietsen en fietsaccessoires kopen. Vreemd…

Toch niet ongevoelig

Ook wij konden geen weerstand bieden aan de verlokkingen van de consumptie. Bij Pastificio San Martino kocht ik candele: een soort holle spaghetti van een halve meter met een centimeter doorsnee die me wel geinig leek om thuis voor mijn kinderen te koken. Het riep inderdaad de nodige hilariteit thuis op, dus dat was een leuk cadeautje. Ook is het leuk dat je Italiës bekendste delicatessen in één middag allemaal van je lijstje kunt afstrepen.

LEES OOK:  Een historische kookwinkel in Bologna

Een promofilmpje van FICO Eataly World:

Maar…

Maar het plezier van de zoektocht is er een beetje vanaf gehaald. Is het zoeken niet leuker dan het vinden, vanwege alle andere dingen die je dan onderweg tegenkomt?

Ik heb totaal ongeveer twee uur besteed in het park. Het is leuk om te bezoeken als je wat langer in de regio bent, maar als je één dagje de tijd hebt voor een uitstapje zou ik Ravenna verkiezen en de mozaïeken daar gaan bekijken, de tombe van Dante en een doppio drinken op een écht terras.

Als je buitenlander bent in Nederland en je doet een dagje Zaanstad met de bus en je gaat daarna op het vliegtuig naar Parijs, dan heb je Nederland ook nog niet gezien.

Een ochtend FICO Eataly World in Bologna
Beoordeel dit artikel

Geschreven door Lotje Lomme

Lotje Lomme

Lotje Lomme studeerde Italiaans in Utrecht en Geschiedenis in Bologna. Ze geeft Italiaanse les in Gouda en heeft haar eigen taalschool in Schoonhoven: Di' la tua - Italiaans in Schoonhoven.

Loading…

Het Italië Evenement Smaak & Stijl

Winactie: Italië Evenement 2018

recensie levenslicht silvia avallone

Italiaanse literatuur: Levenslicht van Silvia Avallone